Fri frakt – Allt du behöver veta

I takt med att allt fler människor handlar sina varor online har frågan om fri frakt blivit allt mer intressant för både konsumenter och företag. I e-handelns begynnelse var det vanligaste att konsumenten betalade fraktkostnaden. Relativt snabbt insåg många e-handlare att man kunde bjuda på fraktkostnaden och därmed vinna en konkurrensfördel.

Nu för tiden erbjuder dom allra största butikerna online vanligtvis fri frakt om kunden handlar för en minimisumma. På så sätt lockar man också sina kunder att handla mer. Ett exempel är CDON som bjuder på frakten när kunden handlar för minst 100 kr, dessutom behöver kunden vara medlem.

Hur mycket ska frakten egentligen kosta?

Det finns inget rätt eller fel när det kommer till fraktkostnad. Varje företag har rätt att själva bestämma priset för frakten. Vid större köp uppskattar många kunder att företaget bjuder på frakten.

En annan viktig aspekt som kan påverka fraktkostnaden är hur snabbt leveransen ska ske. I många fall kan konsumenten själv styra fraktkostnaden och välja mellan flera alternativ. Kan man tänka sig att vänta längre på sina produkter kan man komma ner i pris och få en billigare fraktkostnad. Många är beredda att betala lite mer för att snabbt få sin beställning. 

Om man som konsument vet att man ska handla online kan det vara en smart idé att hålla utkik efter aktuella kampanjer. Ofta använder e-handlarna just fri frakt som ett extra lockbete under kampanjer. 

Jämför innan du handlar!

Det finns väl ingen som vill betala dyra fraktkostnader. Ibland har man kanske inte tid att jämföra produkter innan man handlar. Men det mest optimala är att faktiskt kika runt bland jämförelsesidor online och faktiskt se över vilka alternativ som finns. Ofta säljs produkter hos flera återförsäljare och villkoren kan se väldigt olika ut. 

Du kan spara hundralappar på att hitta en återförsäljare eller en e-handel som bjuder på frakten. Så det kan vara väl investerad tid. 

Frakten klimatavtryck

En annan väsentlig del när det kommer till att leverera produkter är hur stor miljöpåverkan blir. Att hitta mer klimatsmarta ”gröna” alternativ är något som många företag arbetar med att få fram. Bland konsumenter har det också skapats en större miljömedvetenhet. Många konsumenter är intresserade av att veta hur långt dom beställda varorna ska levereras och hur stort miljöavtrycket blir. Ofta pratar man om koldioxidutsläpp i samband med leveranser. 

Allt fler e-handlare börjar med att redovisa klimatavtrycket i samband med att kunden gör sitt köp. Då blir det enklare att handla miljösmart. Det kan också vara ett smart sätt för företaget att faktiskt visa att man är miljömedveten. 

Lämna en kommentar